G4S tütarettevõte Ühisteenused on asunud vallutama autode selvepesu turgu, eesmärgiks koos Alexela Oiliga luua Eestisse 20-30 autopesulat.
- Ühisteenused toob turule autopesulaketi Linnapesula. Foto: Raul Mee
"Meie-suuruses ettevõttes on head tingimused, et olla uute äriideede kasvulavaks, kus võrsuvad uued nutikad lahendused," põhjendas Ühisteenused ASi juht Hendo Priimägi autopesula turule tulekut.
"Iseteeninduslike autopesulatega saame luua lisandväärtust enda hallatavatele parkimisaladele ning see haakub ka meie põhitegevusega. Piltlikult öeldes ei ole vahet, kas meie tehnik täidab parkimisautomaati uute piletitega või pesulaseadmeid autošampooni ja puhastusvahenditega."
Nii kuulub ettevõtte tegevusalade hulka peale põhitegevuse ehk parkimise korraldamise näiteks aastast 2012 infokaitseteenus, samuti koostöös ASiga G4S Eesti ja SAga Kredex elektriautode lühirenditeenuse korraldamine ja elektriautode kiirlaadijate võrgustiku haldamine.
Esimene pesula avati Tallinnas Lasnamäel, Raadiku parkimismajas. Tegemist on parkimismajaga, mida Ühisteenused peab ning mida kasutab 400-500 autot päevas. "Mõningad planeerimisjärgus olevad pesulad tulevad samuti meie hallatavatele parkimisaladele, kuid oleme sõlminud koostöölepingu ASiga Alexela Oil pesulate rajamiseks Alexela tanklate juurde üle Eesti," rääkis Priimägi laienemisplaanidest.
Ettevõtte eesmärk on avada selle aasta lõpuks Eestis viis pesulat. "Eks pikem plaan selgub osaliselt ka pärast seda, kui oleme esimese etapi käivitanud ja näinud ära reaalsed tulemused ehk kas Exceli arvutused vastavad tegelikkusele," märkis Priimägi. "Kuid, et saavutada turul piisav brändi tuntus ja üle Eestit kattev pesulakett, peaks olema autopesulaid 20-30."
Järgmised pesulad avatakse sel aastal Tallinnas Veerenni tänaval ja Pärnu linnas Riia maanteel.
Esialgne investeeringu suurusjärk on ligikaudu pool miljonit eurot, millest lõviosa läheb seadmetele ja ehitusele, lisanduvad muidugi reklaam, turundus jms. Küsimusele, millal esimene tankla ennast ära tasub, vastas Priimägi, eks aeg näitab, kuid arvas, et 4-5 aastat selleks ei lähe.
Linnapesula nišiks nimetaks Priimägi taskukohase hinna, auto saab puhtaks kõigest 4-5 euro eest. "Oleme oma seadmete partneriks valinud ühe Belgia ettevõtte, kelle toodetav tehnoloogia on hoopis teisest klassist kui seni Eestis laialt kasutust leidnud Poola ettevõtte toodang," märkis Priimägi.
Esimene autopesula on juba paar kuud töötanud ning Priimägi sõnul on klientide tagasiside väga positiivne: kiidetakse tugevat veesurvet, millega saadakse auto puhtaks kergema vaevaga.
Kuigi turule on tekkinud mitmeid ühe pesula ettevõtteid, peab Linnapesula oma arvestatavateks konkurentideks Smartwashi, Nutipesu ja Mündipesulaid, kuid ka kindlasti Eesti suuremaid autopesulakette Jazz Pesula ja Statoili pesulaid.
Kommentaar
Statoil investeerib jaamadesse ligi 4 miljonit eurot
Diana Veigel, Statoil Fuel & Retail Eesti AS turundusdirektorStatoil müüb aastas sadu tuhandeid autopesusid. Statoili teenindusjaamades on täna 26 automaatpesulat ja 1 selvepesula Tartu Anne teenindusjaamas ning sellega oleme Eesti suurim pesulakett. Autopesula on Statoili teenindusjaamade kliendi jaoks oluline lisateenus ning meie jaoks toidu ja kütuse kõrval üks peamisi sissetulekuallikaid. Sellest lähtuvalt plaanime ka edaspidi investeerida oma automaatpesulate tehnoloogiasse ning jõudumööda tuua turule ka uusi selvepesulaid piirkondadesse, kus nende järele on nõudlus.Eesti turul on kasvamas trend iseteenindus- ehk selvepesulate suunas. Järjest avatakse nii Tallinnas kui teistes linnades uusi iseteeninduspesulaid ja tundub, et sama trend jätkub ka sel aastal. Seevastu automaatpesulaid, mille puhul investeering seadmetesse ja pesuhalli on kordades suurem kui selvepesulal, pole viimastel aastatel turule oluliselt juurde tulnud. Selvepesula ja automaatpesula klient on üldjuhul täiesti erinevast sihtgrupist. Selvepesula klientidele meeldib oma autoga toimetada, ise valida pesutsükleid ning olla veendunud, et autopesu kvaliteedi tagab ka tema ise. Automaatpesula kasutajad on aga need, kelle jaoks auto on vaid sõiduriist, mis tuleb korras hoida, kuid sellele liigselt aega kulutamata. Automaapesulas on valmispaketid, mille saab valida vastavalt auto määrdumisastmele ning kogu protsess on detailideni paigas ning kvaliteet tagatud. Lisaks on pesutsükkel üldjuhul alla 10 minuti pikk ning selle käigus pole ohtu ise märjaks saada ega end higiseks ajada.Statoil Fuel & Retail Eesti investeeris möödunud aastal oma teenindusjaamadesse ligi 4 miljonit eurot ja samas suurusjärgus on planeeritud investeeringud ka sel aastal.Uusi pesulaid saame avada vaid jaamadesse, mille alal on selleks piisavalt ruumi ning luba kohalikult omavalitsuselt
Konkurendid uut tulijat ei pelga
Smartwash Autopesulad kasutavad Eestis esimesena mündikontseptsiooniga iseteenindava autopesula mudelit ja neil on praegu kaks pesulat, neist kõige esimene asub Tallinnas Sõpruse puiesteel ja teine Lasnamäel, kuue pesulaboksiga. "Meie saime idee Euroopast, kus on sellised tanklad on populaarsed olnud juba pikemat aega," kommenteeris Smartwash Autopesulad üks omanikest Denis Grigorjev.
Konkurentidesse suhtub Grigorjev rahulikult. "See on paramatus, et konkurendid tekkivad," märkis Grigorjev. Ettevõte plaanib avada veel ühe pesula Tallinnas Liimi tänaval, mis tuleb nelja pesuboksiga. "Meil on läinud positiivselt, aga alati võiks paremini minna. Eestlased on iseteenindava pesula omaks võtnud," tõdes ta. "Uute pesulate ehitamine on kulukas."
Grigorjevi sõnul ei saa nende pesulat teistega hästi võrrelda. "Meie pesula on mõeldud igapäevaseks puhastamiseks - odavalt puhtaks iga päev," lausus Grigorjev.
Jazz Pesulad üks omanikest Ando Mellikovi sõnul kui nemad 2002. aastal alustasid, siis arvati, et Eesti autopesulate turg on täiesti täis. "Praegu oleme 14 autopesualaga turuliidrid ja meil on plaan avada veel 15 tanklat üle-Eesti," märkis Mellikov. Jazzi Autopesulad kerkis tänavu Äripäeva Gaselli TOPi, jõudes 1,6kordse käibe ja 3,3kordse kasumikasvuga 830. kohale.
Ruumi on uutele tegijatele
"See kontseptsioon, mida Ühisteenused pakuvad, on kõige lihtsamaid vorme," sõnas Mellikov ning lisas, et ka nemad plaanivad iseteenindavasse pesulatesse investeeringuid teha.
Mellikovi sõnul on iseteenindav pesula meie ilmastikus töökindel. "See on suurema mustuse ja tolmu eemaldamine, mitte auto puhtaks pesemine," märkis Mellikov. "Kindlasti vähendab see koduõues autode pesemist ning Eestis survepesurite müüki."
Küsimusele, kas üksikud pesulad kaovad turult ära, vastas Mellikov, et pigem nad peaksid parandama oma teenuse kvaliteeti ning muutma oma äri tänapäevasemaks. "Kindlasti pannakse neid kinni, kes ei suuda turu muutustega kaasa minna," sõnas Mellikov.
Kes on konkurendid?
Smartwash Autopesulad OÜ on loodud 2009. aastal. Ettevõtte põhitegevus on tuua Eesti turule kvaliteetne ja taskukohane autopesemisteenus. Aastatel 2009-2010 oli tegevus oli pühendatud autopesula püstitamiseks vajaliku pinna otsimisele ja septembris 2010 sõlmiti leping Mustamäe linnaosavalitsusega, et rentida Sõpruse pst. 263 territooriumit. Suuremad kulud tehti 2011/2012 aastal, kus ehitati välja pesula. Autopesula avati juulis 2012 ning müük algas sellest hetkest. Ettevõttel on kaks pesulat. Ettevõtte omanikud on Aleksei Sovpenets ja Denis Grigorjev.Jazz Pesulad OÜ on asutatud 2006. aastal ning 100% Eesti kapitalil põhinev äriühing, mille põhitegevus on autopesu ja sellega seonduv. Täna tegutseb Jazzi ketis 14 pesulat viies Eesti linnas - Tallinnas, Tartus, Viljandis, Paides ja Keilas. Nendest 3 on käsipesulad ja 11 pesutänavad. Päevas suudab ettevõte teenindada üle 4000 auto. Jazz Pesulate osanikeks on 55% Anme Konsultatsioonid OÜ (Ando Mellikov) ja 45% Rosier Team OÜ (Toomas Linamäe ja Ivar Valdmaa). Jazz Pesulad OÜ omab 60,5% osalust tütarettevõttes Express Pesulad OÜ.Ühisteenused AS on G4S rahvusvahelisse majanduskontserni kuuluv äriühing, mis alustas tegevust 2007. aastal. Ühisteenused osutab järgmisi teenuseid: liikluse reguleerimine; parkimiskorraldus; parkimismajade ja parklate opereerimine; parkimiskontroll; ühistranspordi piletilevi; infokaitseteenus; elektriautode lühirendi- ja kiirlaadijate hooldusteenus. Ühisteenused avas esimese autopesula oma kaubamärgi Linnapesulad all Lasnamäel Raadiku tn 8a parkimismajas.Statoilil on 26 automaatpesulat ja 1 selvepesula Tartu Anne teenindusjaamas. Ka sel aastal uuendab Statoil vähemalt 4 automaatpesulat.
Seotud lood
Aleksandr Kostin ja Sergei Astafjev, Placet Group OÜ (
laen.ee,
smsraha.ee) asutajad, on võtnud endale sihiks arendada ja edendada Eesti jalgpalli ja futsali ehk saalijalgpalli nii Tallinnas kui ka Ida-Virumaal. Nende juhitav MTÜ PG Sport on tuntud oma pühendumuse ja panuse poolest Eesti spordi edendamises, pakkudes uusi võimalusi noortele talentidele ja aidates kaasa spordi kultuuri arengule.